OBEC VINODOL
HLAVNÝ KONTROLÓR OBCE
Obecná ulica 473/29, 951 06 Vinodol
SPRÁVA
o výsledku následnej finančnej kontroly
č. 7/2013
Na základe uznesenia obecného zastupiteľstva Uznesenie č. 137/07/13 Plánu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce Vinodol na 2. polrok 2013 zo dňa 17.7.2013 a po Oznámení o začatí následnej finančnej kontroly č. 7/2013 zo dňa 27.11.2013 hlavný kontrolór obce Vinodol
Ing. Anton Zaťko
v čase od 28.11.2013 do 31.1.2014
vykonal následnú finančnú kontrolu
postupov pri verejnom obstarávaní tovarov, služieb a stavebných prác. Kontrola bola vykonaná
za obdobie 2011 a 2012
v kontrolovanom subjekte:
Obec Vinodol,
Obecná ulica 473/29,
951 06 Vinodol
IČO: 00308625
Doklady a písomnosti vzťahujúce sa k predmetu následnej finančnej kontroly
K následnej finančnej kontrole vykonanej v súlade s Uznesením č. 137/07/13 Plánu kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra obce Vinodol na 2. polrok 2013 zo dňa 17.7.2013 boli predložené nasledovné základné legislatívne normy, doklady a písomnosti potrebné z pohľadu kontroly predmetu následnej finančnej kontroly kontrolovaného subjektu:
- Smernica Obce Vinodol o postupe pri verejnom obstarávaní podľa zák. č. 25/2006 Z.z. s účinnosťou od 21.2.2011,
- Smernica Obce Vinodol o postupe pri verejnom obstarávaní podľa zák. č. 25/2006 Z.z. s účinnosťou od 23.9.2011,
- Kniha dodávateľských faktúr, Hlavná kniha,
- účtovné doklady, ktorými boli zaúčtované bežné a kapitálové výdavky za jednotlivé mesiace rokov 2011 a 2012,
- dokumentácia z verejného obstarávania,
- pokladničné doklady.
- Úvod
Cieľom následnej finančnej kontroly bolo preveriť, ako sa v kontrolovanom subjekte realizuje proces verejného obstarávania zákaziek financovaných z bežného a kapitálového rozpočtu obce, overiť objektívny stav kontrolovaných skutočností a ich súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi a vnútornými aktmi riadenia tohto procesu platných v kontrolovanom období so zameraním na dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti pri hospodárení s finančnými prostriedkami.
- Kontrolné zistenia
Kontrolovaný subjekt bol v kontrolovanom období zatriedený ako obstarávateľský subjekt, resp. druh verejného obstarávateľa podľa § 6 ods. 1 písm. b) zákona NR SR č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení neskorších predpisov (ďalej len ,,zák. o verejnom obstarávaní”). Podľa § 9 ods. 1 zák. o verejnom obstarávaní bol ako verejný obstarávateľ pri zadávaní zákaziek povinný postupovať podľa zák. o verejnom obstarávaní, ako aj v súlade s vydaným vnútorným predpisom. Pri kontrole dodržiavania týchto predpisov som vychádzal predovšetkým z podkladov verejného obstarávateľa o obstarávaní tovarov, služieb a stavebných prác a skutočných nákladov na ich obstaranie, z dodávateľských faktúr, ako aj zo zverejnených oznámení o vyhlásení verejného obstarávania vo Vestníku verejného obstarávania (ďalej len ,,oznámenie”) za kontrolované obdobie od 01.01.2011 do 31.12.2012.
V kontrolovanom subjekte nie je zamestnaná osoba s odbornou spôsobilosťou pre verejné obstarávanie.
B.1. Interná smernica verejného obstarávania
Obec mala pre postupnosť pri verejnom obstarávaní v kontrolovanom období vypracovanú a vydanú Smernicu Obce Vinodol o postupe pri verejnom obstarávaní podľa zák. č. 25/2006 Z.z. účinnú od dňa 21.2.2011 a Smernicu Obce Vinodol o postupe pri verejnom obstarávaní podľa zák. č. 25/2006 Z.z. s účinnosťou od 23.9.2011 (ďalej len ,,smernica“). Smernica platná od 21.2.2011 nebola včas aktualizovaná zákonom č. 58/2011 Z.z. platným od 1.4.2011, ktorým bol novelizovaný zák. o verejnom obstarávaní, čím boli do 23.9.2011 v Článku II. smernice nesprávne uvedené finančné limity pre jednotlivé zákazky, ako aj nezapracovaná povinnosť verejného obstarávateľa, teda obci, zverejniť raz štvrťročne na webovom sídle obci alebo v periodickej tlači, prípadne inou formou zverejnenia súhrnnú správu o zákazkách s nízkou hodnotou s cenami vyššími ako 1 000 eur, v ktorej pre každú zákazku mala uviesť najmä hodnotu zákazky, predmet zákazky a identifikáciu úspešného uchádzača, čo nebolo v súlade so zák. o verejnom obstarávaní. V kontrolovanom roku 2012 nebola smernica zákonom č. 91/2012 s účinnosťou od 9.3.2012 aktualizovaná, čím boli taktiež v Článku II. smernice nesprávne uvedené finančné limity pre jednotlivé zákazky.
B.2. Dodávky tovarov, služieb a prác realizované na základe použitých postupov podľa
vydanej smernice a zák. o verejnom obstarávaní
Predpokladaná hodnota zákazky na účely zák. o verejnom obstarávaní sa určuje ako cena bez dane z pridanej hodnoty, pričom sa do nej zahŕňa aj hodnota opakovaných plnení.
Podľa Článku V. ods. 1 a 1. 1. Smernice Obce Vinodol o postupe pri verejnom obstarávaní podľa zák. č. 25/2006 Z.z.:
,,1. Obec Vinodol stanovuje nasledovný postup pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou, ak
predpokladaná hodnota zákazky:
a/ na dodanie tovarov alebo poskytnutie služby je od 800 € do 3 320 €,
b/ na uskutočnenie stavebných prác je od 800 € do 5 000 €.
1. 1. Zodpovedný zamestnanec obce vykoná prieskum trhu minimálne u troch uchádzačov niektorým z nasledujúcich spôsobov alebo ich kombináciou:
- telefonicky,
- faxom alebo mailom,
- prieskumom na základe výzvy na predkladanie ponúk,
- na základe cenníkov, katalógov, internetu“,
podľa ods. 1. 3. tohto článku: ,,Bez prieskumu trhu je možné obstarať tovar (drobné nákupy), služby a stavebné práce vo výške do 800 €.“
Vzor zápisu z vyhodnotenia prieskumu trhu je uvedený v Prílohe č. 4 k Smernici Obce Vinodol o postupe pri verejnom obstarávaní podľa zák. č. 25/2006 Z. z..
Kontrolovaný subjekt nepreukázal uskutočnenie prieskumu trhu na dodanie nasledovných predmetov zákaziek:
Tabuľka č. 1 v EUR
Dodávateľ |
Ev. číslo faktúry, PD |
Predmet zákazky |
Dátum vystavenia |
Cena obstarania bez DPH |
Flynet, spol. s r. o. |
20110262 |
Vyhotovenie leteckej fotografie |
2.12.2011 |
1 166,67 |
AB – STAV, s.r.o. |
20120013 |
Stavebné úpravy MŠ |
20.1.2012 |
1 815,74 |
Jozef Bíro – ESO STAV |
20120078 |
Zemné a výkopové práce strojom JCB |
3.4.2012 |
504,- |
|
20120103 |
Odvodnenie, uklad. panelov strojom JCB |
3.5.2012 |
546,- |
|
20120104 |
Čistenie jarkov, zemné práce strojom JCB |
3.5.2012 |
532,- |
|
20120223 |
Zemné a výkopové práce strojom JCB |
5.10.2012 |
299,- |
|
20120282 |
Zemné práce strojom JCB |
12.12.2012 |
126,- |
|
|
Výkopové zemné práce a presun zemín celkom: |
2 007,- |
|
Jozef Kóša STARMONT |
20120192 |
Ohradové stĺpy, pletivo, dodávka kotla |
5.9.2012 |
2 957,40 |
Jozef Kóša STARMONT |
20120193 |
Ohradové stĺpy, pletivo |
5.9.2012 |
1 240,- |
František Cifra |
VPD 136 |
Stavebné práce KD |
12.4.2012 |
1 030,- |
František Cifra |
20120279 |
Dodávka a montáž betónových dosiek |
17.12.2012 |
1 061,15 |
Obec Vinodol tým, že nevykonala verejné obstarávanie spôsobom výberu uchádzača na tieto zákazky s nízkou hodnotou formou prieskumu trhu, resp. nevyhotovila objednávky, nepostupovala v súlade s Článkom V. Smernice Obce Vinodol o postupe pri verejnom obstarávaní podľa zák. č. 25/2006 Z. z..
V zmysle § 102 ods. 4 zák. o verejnom obstarávaní verejný obstarávateľ je povinný raz štvrťročne zverejniť súhrnnú správu o zákazkách s nízkou hodnotou s cenami vyššími ako 1 000,- EUR.
§ 102 ods. 4 zák. o verejnom obstarávaní: ,,Verejný obstarávateľ je povinný zverejniť raz štvrťročne na webovom sídle verejného obstarávateľa alebo v periodickej tlači, prípadne inou formou zverejnenia súhrnnú správu o zákazkách s nízkou hodnotou s cenami vyššími ako 1 000 eur, v ktorej pre každú zákazku uvedie najmä
a) hodnotu zákazky,
b) predmet zákazky,
c) identifikáciu úspešného uchádzača”.
Podľa Článku VI. ods. 1 Smernice Obce Vinodol o postupe pri verejnom obstarávaní podľa zák. č. 25/2006 Z. z.: ,,Obec Vinodol je povinná zverejniť štvrťročne na svojom webovom sídle alebo v periodickej tlači, prípadne inou formou zverejnenia súhrnnú správu o zákazkách s nízkou hodnotou s cenami vyššími ako 1 000 eur, v ktorej pre každú zákazku uvedie najmä hodnotu zákazky, predmet zákazky a identifikáciu úspešného uchádzača.“
Kontrolovaný subjekt nevedel predložiť doklad, ktorý by preukázateľne dokladoval splnenie si povinnosti zverejniť raz štvrťročne súhrnnú správu o zákazkách s nízkou hodnotou s cenami vyššími ako 1 000,- EUR predmetov zákaziek uvedených v Tabuľke č. 1 tejto správy, čím došlo k nedodržaniu ustanovenia § 102 ods. 4 zákona NR SR č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení neskorších predpisov, ako aj Článku VI. ods. 1 Smernice Obce Vinodol o postupe pri verejnom obstarávaní podľa zák. č. 25/2006 Z.z..
B.3. Informácia o uskutočnenom procese verejného obstarávania zákaziek, ktoré neboli
predmetom následnej finančnej kontroly
Obec Vinodol v období roku 2012 uskutočnila postup pri zadávaní zákazky s nízkou hodnotou ,,Vinodol – Obnova a oprava odvodňovacích jarkov“ financovanej z environmentálneho fondu formou výzvy na predkladanie ponúk. V tomto roku obec vykonala výber dodávateľa formou prieskum trhu aj na predmet zákazky ,,Úprava verejného priestranstva pri Obecnom úrade“ spolufinancovanej poskytnutou dotáciou z rozpočtu Nitrianskeho samosprávneho kraja na podporu spolufinancovania Integrovaných stratégií rozvoja územia. Z výberu úspešného uchádzača u týchto zákaziek bol vyhotovený zápis. Verejný obstarávateľ Obec Vinodol zverejnila výzvy na predkladanie ponúk podprahových zákaziek „VIACÚČELOVÉ IHRISKO V OBCI VINODOL“ s predpokladanou hodnotou zákazky 64 109,- EUR bez DPH v oznámení č. 183/2011 dňa 21.9.2011 pod značkou 07403 – WYP a zákazky „PRÍSTUPOVÉ CHODNÍKY“ s predpokladanou hodnotou zákazky 54 000,- EUR bez DPH v oznámení č. 200/2012 dňa 16.10.2012 pod značkou 12341 – WYP financované formou poskytnutého finančného príspevku z programu rozvoja vidieka SR 2007 – 2013. Postup zadávania predmetu zákazky s názvom „PRÍSTUPOVÉ CHODNÍKY“ bol kontrolovaným subjektom z dôvodu neschválenia podania žiadosti o finančný príspevok uznesením č. 94/11/12 zo dňa 8.11.2012 podľa § 46 ods. 2 zák. o verejnom obstarávaní zrušený.
B.4. Finančná kontrola
Predbežnú finančnú kontrolu vykonávajú zamestnanci zodpovední za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa charakteru finančnej operácie. Kontrolovaný subjekt vykonal predbežnú finančnú kontrolu, resp. overil pripravované finančné operácie vecne príslušným zamestnancom v týchto prípadoch len formálne, teda bez odstránenia evidentných nedostatkov, čím nepostupoval v súlade s § 9 ods. 1 a ods. 5 zákona NR SR č. 502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
D. Záver
Následnou finančnou kontrolou postupov pri verejnom obstarávaní tovarov, služieb a stavebných prác Obce Vinodol za rok 2011 a 2012 boli zistené tieto porušenia:
- tým, že kontrolovaný subjekt nevykonal verejné obstarávanie spôsobom výberu uchádzača na zákazky s nízkou hodnotou (Tabuľka č. 1 správy) formou prieskumu trhu, nepostupoval v súlade s Článkom V. Smernice Obce Vinodol o postupe pri verejnom obstarávaní podľa zák. č. 25/2006 Z. z.,
- kontrolovaný subjekt tým, že raz štvrťročne nezverejnil súhrnnú správu o zákazkách s nízkou hodnotou s cenami vyššími ako 1 000,- EUR, došlo k nedodržaniu ustanovenia § 102 ods. 4 zákona NR SR č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení neskorších predpisov, ako aj Článku VI. ods. 1 Smernice Obce Vinodol o postupe pri verejnom obstarávaní podľa zák. č. 25/2006 Z. z.,
- vykonaním predbežnej finančnej kontroly, resp. overením pripravovanej finančnej operácie vecne príslušným zamestnancom len formálne, obec ako orgán verejnej správy nepostupovala v súlade s § 9 ods. 1 a ods. 5 zákona NR SR č. 502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Správa o výsledku následnej finančnej kontroly č. 7/2013 bola spracovaná vo Vinodole, dňa 12.2.2014.
Ing. Anton Zaťko, hlavný kontrolór obce Vinodol ......... v.r. .......... .
S obsahom Správy o výsledku následnej finančnej kontroly č. 7/2013 bol kontrolovaný subjekt oboznámený dňa 2.5.2014 a bol dohodnutý termín podania námietok ku kontrolným zisteniam do dňa 5.5.2014.
Za kontrolovaný subjekt:
Stanislav Melišek, starosta obce Vinodol, Obecná ulica 473/29, 951 06 Vinodol ........ v.r. ........ .